Wedding Pt.1

perkahwinan, antara adat dan juga hukum...
secara ringkasnya perkara ini akan diberitahu secara ringkas-ringkasnya agar sesebuah perkahwinan itu tampak meriah tapi ringkas.

secara umumnya bagi masyarakat melayu sesebuah perkahwinan akan dimulai dengan adat merisik iaitu kunjungan daripada pihak lelaki atau zaman sekarang bakal pengantin sendiri yang datang bertandang berjumpa dengan kedua ibu bapa perempuan bagi menyatakan hasrat meminang. walaubagaimanapun merisik bukanlah upacara rasmi dalam sesebuah perkahwinan.
malah, baru-baru nie tersebar luas berita mengenai tunangan orang tanpa sedar! mcm mane tu??? segala-galanya berlaku jika ada akadnya. sebagai contoh:

"Aku nak jadikan kamu sebagai isteriku"

"Kahwinlah dengan kita bila2"


untuk maklumat lanjut boleh ke sini: tunangan orang
jadi, beware!!!hahahahaha...walaubagaimanapun, ungkapan akad tersebut hendaklah disertakan dengan perbuatan-perbuatan seperti merisik (berjumpa dengan kedua ibu bapa) dan seterusnya.

normally merisik adalah sebahagian daripada penyiasatan terhadap si perempuan samada empunya diri sudah berpunya atau belum dan juga menyatakan hasrat hati keluarga si lelaki untuk menjadikan si perempuan sebagai isteri.

TAPI! merisik adalah adat kaum melayu. dan dalam islam juga adalah digalakkan untuk merisik agar tidaklah bertunang denang tunangan orang...itu adalah HARAM! jadi, sebelum bertunang, pastikan bahawa si perempuan masih single, solo and available yea....=)

Leave a Reply